8.30-9.00 rejestracja
9.00-10.00 otwarcie konferencji, Aula Kryształowa, bud.9
Sesja plenarna 1
Aula Kryształowa, bud.9
Prowadzenie:
prof. Ewa Bogalska–Martin, Uniwersytet w Grenoble
dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. UKSW
10.00-10.20
Dr hab. Krzysztof Wielecki, prof. UKSW
Tradycja i rola uniwersytetu oraz znaczenie szkół naukowych
Tradition and the Role of a University and Importance of Scientific Schools
10.20-10.40
Prof. Gernot Graeßner , Europäische Fernhochschule Hamburg, University of Applied Sciences, Niemcy
prof. dr hab. Ewa Przybylska, SGGW
Uniwersytet jako przestrzeń uczenia się
University as a Place of Learning
10.40-11.00
Dr hab. Karol Chrobak, SGGW
Indywidualność – jak kształtować, nie hamować. Ryzyko edukacji.
Individuality – How to Shape, Not to Restrain. The Risk of Education.
11.00-11.20
Prof. Janusz Tanaś, Australian Catholic University, Australia
Zmieniające się oblicze modelu edukacji w XXI wieku: porównawcze spojrzenie na Australię, Anglię i Chiny
Changing Character of the Education Model in the XXI c.: Comparative Overview of Australia, England and China
11.20-11.40
Dr hab. Joanna Wyleżałek, prof. SGGW
Elitarna funkcja uniwersytetu w czasach dynamicznych zmian społecznych
Elite-Creating Function of a University in the Era of the Dynamic Social Changes
11.40-12.00
Prof. Vir Singh, GB Pant Uniwersytet Rolnictwa i Technologii, Pantnagar Uttarakhand, Indie
Ewolucja nowego świata i zrównoważona przyszłość: imperatyw uniwersytetu w naszych czasach
Evolving a New World and a Sustainable Future: An Imperative of a University in Our Times
12.00-12.20 Dyskusja
12.20-12.40- Przerwa na kawę
Sesja plenarna 2
Aula Kryształowa, bud.9
Prowadzenie:
prof. dr hab. Grażyna Skąpska,UJ
prof. Volodymyr Yevtukh, Narodowa Akademia Nauk Ukrainy
12.40-13.00
Prof. Roberto Francesco Scalon, Uniwersytet w Turynie, Włochy
Naród polski i „transpolityczna” interpretacja historii współczesnej
The Polish Nation and the ‘Transpolitical’ Interpretation of the Contemporary History
13.00-13.20
Dr hab. Barbara Galas, prof. UKSW
O trzech typach patriotyzmu. Zmiana pokoleniowa na uniwersytetach
On Three Types of Patriotism. Generation Change at Universities
13.20-13.40
Dr hab. Elena Grebenshchikova, Academy of Science, Moscow, Rosja
Etos naukowy i kapitalizm akademicki: warianty konceptualizacji
Scientific Ethos and Academic Capitalism: Variants of the Conceptualization
13.40-14.00
Dr Marcin Zarzecki, UKSW
Antypody systemu szkolnictwa wyższego w Polsce: między idealistycznym a korporacyjnym modelem uniwersytetu
Antipodes in the Higher Education System in Poland: between Idealistic and Corporative University Models
14.00-14.20
Prof. Mikko Lagerspetz, Åbo Akademi University Turku, Finlandia
Czy socjolog powinien zajmować stanowisko? Czy Akademia powinna zajmować stanowisko?
Should a Sociologist take sides? (Should Academia take sides?)
14.20-14.40
Dr hab. Włodzimierz Chojnacki, prof. SGGW
Rola uniwersytetu w społeczeństwie i gospodarce wiedzy
The role of the university in society and knowledge economy
14.40-15.00
Dr hab. Krystyna Najder- Stefaniak, prof. SGGW
Wspólnota i solidarność z perspektywy wartości uniwersyteckich
Community and Solidarity in the University Values Perspective
15.00-15.20 Dyskusja
15.20-16.00 Obiad
Sesja 1:
Academic Teacher and University Education
Nauczyciel akademicki i edukacja uniwersytecka
Aula Kryształowa, bud.9
Prowadzenie:
Prof. Roberto Francesco Scalon, Uniwersytet w Turynie
Dr hab. Krzysztof Wielecki, prof. UKSW
16.00-16.20
Dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. UKSW
Estetyka jako źródło cierpień. Rola edukacji architektonicznej w kształtowaniu przestrzeni
Aesthetics as a Source of Suffering. The Role of Architecture Education in the Construction of Space
16.20-16.40
Prof. Svitlanа Loboda, National Aviation University Kyiv, Ukraina
Kształtowanie profilu nowoczesnej uczelni w naukowych bazach danych Scopus i Web of Science
Formation of the profile of a modern university in the scientific databases Scopus and Web of Science
16.40-17.00
Dr hab. Beata Maria Nowak, prof. SGGW
Kompetencje cyfrowe w kształceniu akademickim – podejście relacyjne
Digital Competencies in Higher Education – Relational Approach
17.00-17.20
Dr Kateryna Novikova, SGGW
Technologia, kreatywność a wykształcenie wyższe: globalne wyzwania a lokalne możliwości
Technology, Creativity and Higher Education: Global Challenges and Local Opportunities
17.20-17.40
PhD Réka Geambașu, Uniwersytet Babeș-Bolyai w Klużu, Rumunia
Młodzi badacze w branży: w przedsionku czy za bramą? Wyzwania życia akademickiego w narracji doktorantów i badaczy rozpoczynających karierę
Young Researchers in the Field: in the Lobby or outside the Gate?
The Challenges of Academic life in the narratives of doctoral students and early career researchers
17.40-18.00 Dyskusja
Sesja 2:
Global University Practices
Praktyki uniwersyteckie na świecie
Sala konferencyjna, bud.9
Prowadzenie:
prof. Janusz Tanaś, Swinburne University of Technology
dr hab. Joanna Wyleżałek, prof. SGGW
16.00-16.20
Prof. Ewa Bogalska –Matrin, Uniwersytet w Grenoble, Francja
Uniwersytet francuski jako miejsce formułowania “myśli krytycznej”.
The French University as a place for formulating “critical thought”.
16.20-16.40
Prof. Volodymyr Yevtukh, Narodowa Akademia Nauk Ukrainy
Intelektualna infrastruktura na uniwersytecie: perspektywa ukraińska
Intellectual Infrastructure at the University: Ukrainian Perspective
16.40-17.00
Dr Iwona Błaszczak
Rola Uniwersytetów Ludowych w kreowaniu społeczeństwa obywatelskiego i życia publicznego w Polsce
The Role of Folk Universities in the Civil Society Development and Public Life in Poland
17.00-17.20
Prof. Beata Balogova, Uniwersytet w Preszowie, Słowacja
Powstanie i rozwój Uniwersytetu Trzeciego Wieku na przykładzie Uniwersytetu w Preszowie
Origins and Development of a University of Third Age: the Case od Presov University
17.20-17.40
PhD Kharlampy Tiras z Państwowego Przyrodniczego Instytutu Badawczego RAN w Puszczyno, Rosja
Od centrum nauki do miasta uniwersyteckiego: nowy rosyjski uniwersytet w Puszyno Miasteczku Naukowym.
From the Science Center to the University Town: New Russian University in Pushchino Science Town
17.40-18.00 Dyskusja
Sesja 3:
University in the Eyes of the Undegraduate and Postgraduate Students
Uniwersytet w oczach studentów i doktorantów
Budynek 8, sala 112
Dr hab. Karol Chrobak, SGGW
Dr Marcin Zarzecki, UKSW
16.00-16.15
Mayokun Oluwatosin Akeremale, Erasmus student
Znaczenie uniwersytetu w kształtowaniu kultury intelektualnej narodów w perspektywie historycznej i współczesnej
The importance of the university in shaping the intellectual culture of nations in the historical and contemporary perspective
16.15-16.30
Mgr Artur Puchta, absolwent Wydziału Nauk Społecznych SGGW
Uniwersytet jako miejsce wytwarzania kompetencji kadr dla gospodarki rynkowej, na przykładzie doświadczeń studentów kierunków społecznych
University as a place of creating personnel competences for a labour market – Research based on the experience of social sciences departments students
16.30-16.45
Ada Ciacharowska, Wydział Nauk Społecznych, SGGW
Teoretyczne rozwiązania systemowe szkolnictwa wyższego z perspektywy studenta w różnych krajach
Theoretical system solutions of higher education from the student’s perspective in different countries
16.45-17.00
Mirjana Tadić, Erasmus student
Młodzież akademicka jako podmiot edukacji i wychowania
Academic youth as a subject of education and upbringing
17.00-17.15
Katarzyna Nalewczyńska, Wydział Nauk Ekonomicznych, SGGW
Tożsamość akademicka studentów i jej uwarunkowania – działalność społeczna jako czynnik włączający w społeczność akademicką
Student academic identity and its determinants – social activity as an inclusive factor in the academic community
17.15-17.30
Yrysgul Zhunussova, Erasmus student
Etos nauczyciela akademickiego i wymagania systemowe
The ethos of the academic teacher and system requirements
17.30-17.45
Aleksandra Hoja, Wydział Nauk Społecznych, SGGW
Uniwersytet jako ośrodek kształtowania systemów wartości i tożsamości społecznej
University as a center for system shaping values and social identity
17.45-18.00
Karolina Jabłońska, Wydział Nauk Społecznych, SGGW
Rola i znaczenie wykształcenia wyższego – absolwenci na rynku pracy
Role and importance of higher education – graduates on labour market
18.00-19.00 Występ zespołu PROMNI
19.00 Kolacja
Wersja pdf : PROGRAM KONFERENCJI